דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אמנות הנאום 

מאת    [ 29/07/2012 ]

מילים במאמר: 512   [ נצפה 1957 פעמים ]

אז איך להבטיח שגם כדובר חדש תתאים לקהל ושכשתצבור ניסיון לא תאבד את היכולת?  פשוט לעשות כמה בדיקות כדי להכיר את סביבת הנאום טוב יותר.  הבירורים הפשוטים שאני מפרט כאן חסכו לי בעבר אינספור תקלות ומבוכות, וכפי שתראו זה באמת לא עד כדי כך מסובך.  אז מה לברר לפני נאום גדול (או קטן)?
 
בירור ראשון: מי?
חשוב ללמוד את הקהל ומה המאפיינים שלו.  לדוגמה, אם בקהל מעל 20 משתתפים אי אפשר לקיים סדנה, אם יהיו מעל 50 משתתפים אי אפשר לקיים שיעור (זו הופכת להיות הרצאה) וכשעוברים את רף 80 המשתתפים כבר חייבים הגברה ובמה.  
נושא נוסף לגבי הקהל הוא המאפיינים הדמוגרפיים שלהם. הגיל של הקהל הוא חשוב כי לתיכוניסטים יש קוצים בישבן ולפנסיונרים יהיו בעיות שמיעה.  גם אוצר המילים שבו נשתמש מול חיילים משוחררים יהיה שונה מזה שבו נשתמש בכנס של שופטים.
דבר אחרון שצריך לבחון הוא רמת הידע והמעורבות שלהם בנאום.  לדוגמה, בקורסים מקצועיים יש שיפור משמעותי באקלים הכיתה אם המשתתפים נדרשו לשלם לפחות חלק מעלות הקורס.  כדאי גם לדעת מה הרמה המקצועית של הקהל על מנת להכין תוכן שיתאים למשתתפים.
 

בירור שני: מתי?
מימד הזמן  חשוב ביותר בנאום כי הוא קובע הרבה ממאפייני התוכן והסגנון.
השאלה העיקרית היא כמה זמן יעמוד לרשותנו לדבר, כי בבירור יש הבדל בין נאום של דקה להרצאה של שעה לקורס של סמסטר.  כדאי גם לברר את מידת הגמישות של זמן הנאום. ייתכן ונוכל לקבל עוד זמן אם נצטרך או שאולי להיפך: ייתכן שיחתכו אותנו באמצע.השאלה הבאה שחשובה היא באיזו שעה של היום נדבר.  כל מי שהיה בתיכון זוכר שיש הבדל עצום בין שיעור בעשר בבוקר לשיעור בשתיים בצהרים, ושאין שום דרך שבה מורה יוכל ללמד את אותה כמות חומר בשיעור באוקטובר לעומת סוף מאי.  באותו הקשר כדאי לדעת האם הקהל שלנו לפני ארוחת צהרים (שאז הוא עירני, דרוך וקצת חסר סבלנות) או אחרי הארוחה (שאז הוא רגוע, נינוח וקצת מנומנם).
השאלה האחרונה היא מה מיקומנו בסדר הדוברים.  מיקום זה קובע את מידת הקשב שנזכה לה, וכן את הצורך שלנו להתאים את עצמנו לתכנים שאותם יציגו הדוברים האחרים, ושאולי ניחשף אליהם רק בזמן אמת.
 

 

בירור שלישי: איפה?
מיקום הנאום משפיע גם הוא על הדברים שנאמרים ועל האופן שבו הם נאמרים. 
לדוגמה, אם אנחנו ב'מגרש ביתי' יהיה לנו הרבה יותר נוח וגם נידרש לפחות הכנה והתארגנות לעומת הופעה ב'מגרש חוץ'. 
עוד נקודה שחשוב לברר מראש היא סידורי הישיבה – האם נדבר בישיבה או בעמידה, והאם כולם ישבו בשורות, או במעגל, או בחי"ת או מסביב לשולחן. נושאים של הסדרי מיזוג אוויר ותאורה הם נושאים קטנים שאם לא בודקים אותם יכולים לגרום נזק גדול - לכן תמיד כדאי לדבר ממקום שבו ניתן לשלוט בהם.
כדאי גם לברר אילו עזרים טכניים יעמדו לרשותנו (ואז להגיע מראש כדי לבדוק שהם באמת עובדים). 
דבר אחרון זה שחשוב לדעת עד כמה פורמלי המקום כדי שנוכל להתאים את קוד הלבוש שלנו.

 

לסיכום 
בירור של נושאים אלו מראש לא יימנע הפתעות, במיוחד כאלו של הרגע האחרון, אבל הוא יצמצם את מספרן וייתן לנו כיסוי טוב לדרוש תיקון שלהן אם הן קרו.  כמו כן תמונה טובה של הנאום תוריד את מפלס אי הוודאות ובכך תוריד את מפלס החרדה לקראת הנאום.

 

להרשמה לקורס דיבור מול קהל לחצו כאן

 

 
ביה"ס לדיבור מול קהל הוא מכשיר בדיבור, נאום וטיפול בפחד במה.  בית הספר מציע קורסים למתחילים ולמתקדמים במגוון תחומים הקשורים להעברת מסרים: כיצד להציג עמדה, לנאום, להציג פרזנטציה, לנהל ישיבה, להציג סיפור ועוד.עיקר המומחיות שלנו היא ללמד אנשים הסובלים מחרדות קהל - בין אם המדוברבסטודנט לקראת סמינר, מהנדס המצפה לקידום או עורך דין הרוצה לקבל שותפות - הקורסים שלנו מתבססים על טכניקות מתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית ומתחום הפסיכולוגיה של קבוצות תמיכה ונותנים תוצאות.כמו כן בית הספר מקיים פעילות מחקר בנושאי שכנוע, רטוריקה פחד במה וחרדות חברתיות, בשיתוף עםהפסיכולוג אליעזר יריב.למידע נוסף:גיא יריב - בית הספר לדיבור מול קהלביאליק 127, רמת גן (אזור הבורסה ליהלומים)טלפון 077-8200201אתר: www.guyariv.info
 
 



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב